Grid and snap settings где находится в 3д макс
Перейти к содержимому

Grid and snap settings где находится в 3д макс

  • автор:

В меню Customize нет Grid and snaps settings

peM39.jpg

Разьясните пожалуйста, кто знает, смысл вариантов привязок 2-2,5-3

На сайте c 09.02.2007
Сообщений: 3312
РФ

В хелпе очень хорошо всё сказано:

There are three snap modes:

2D Snap
The cursor snaps only to the active construction grid, including any geometry on the plane of that grid. The Z axis, or vertical dimension, is ignored.

2.5D Snap
The cursor snaps only to the vertices or edges of the projection of an object onto the active grid.

Suppose you create a grid object and make it active. You then position the grid object so you can see through the grid to a cube further off in 3D space. Now with 2.5D set, you can snap a line from vertex to vertex on the distant cube, but the line is drawn on the active grid. The effect is like holding up a sheet of glass and drawing the outline of a distant object on it.

3D Snap
This is the default tool. The cursor snaps directly to any geometry in 3D space. 3D snapping lets you create and move geometry in all dimensions, ignoring the construction plane.

Right-click this button to display the Grid and Snap Settings dialog, which lets you change snap categories and set other options.

Привязки Snaps Toggle в 3ds Max

Привязки Snaps – крайне важный элемент в работе любого пользователя 3ds Max. С помощью привязок можно более точно изменять объекты, перемещать их, упрощается взаимодействие. Полигональное моделирование без привязок в 3ds Max даже сложно представить. Задача привязок – более точное изменение чего-либо. А что ими можно изменять описано ниже.

1. Включение привязок

В 3ds Max есть 5 типов привязок: Snaps, Angle Snap, Percent Snap, Spinner Snap, Axis Constraints in Snaps. Все привязки, кроме Axis Constraints in Snap, расположены на панели Main Toolbar. Последний можно найти на отдельной панели Axis Constraints.

Включение привязок

Чтобы включить привязки, нужно нажать на их изображение. Также для всех, кроме Spinner Snap, есть готовые горячие клавиши.

Snaps Toggle – S

Angle Snap Toggle – A

Percent Snap Toggle – Shift+Ctrl+P

Axis Constraints in Snaps Toggle – Alt+D

У Snaps Toggle можно выбрать способ привязки: 2D, 2.5D, 3D. Выбрать можно только одну из них.

2D – привязка осуществляется в какой-либо из ортогональных видов (Top, Front, Left и т.д.). Есть возможность использовать и в виде Perspective. Но в таком случае привязка будет осуществляться лишь к тем элементам, которые лежать на сетке рабочей области.

2D-привязка

2.5D – для привязки используются любые элементы в любых плоскостях. Но перемещение объекта будет осуществляться только в плоскости вида на рабочую область.

3D – привязка осуществляется ко всем элементам и объекты перемещаются в любых плоскостях.

2. Применение привязок

Snaps Toggle – этот тип привязки очень эффективен для управления перемещением. Благодаря ей объекты и подобъекты можно очень точно перемещать, ориентируясь на другие объекты и подобъекты.

Snaps Toggle

Angle Snap Toggle – включает фиксированный угол поворота объекта. При использовании Select and Rotate объект будет всегда поворачиваться на точное значение угла. По умолчанию это 5 градусов.

Percent Snap Toggle – работает аналогично Angle Snap, но используется для масштабирование. При включении этой привязки Select and Scale будет масштабировать объект с шагом 10%.

Axis Constraints in Snaps Toggle – включает привязку перемещения по определенным осям. Удобнее эту привязку использовать с панели Axis Constraints. Выбрав ось, объект можно будет двигать только по этой оси.

Однако, если нажимать на другие оси, то можно будет перемещать и по ним. Желтым подсвечена та ось, по которой может перемещаться объект.

Axis Constraints in Snaps Toggle

Spinner Snap Toggle – задает шаг изменения всех ползунков со стрелками. По умолчанию это значение равно 1. Нажав по значку ПКМ откроется окно с разделом Preference Settings – Spinners – Snap. Здесь можно изменить значение шага для данной привязки.

Spinner Snap Toggle

3. Snap Settings

Переключение элементов привязки осуществляется в окне Grid and Snap Settings – Snaps. Открыть его можно нажав ПКМ на значке Snaps.

Grid and Snap Settings

Grid Points – привязка к точкам мировой сетки (сетки рабочей области).

Grid Points

Grid Lines – привязка к линиям мировой сетки.

Grid Lines

Pivot – привязка к опорной точке.

Pivot

Bounding Box – привязка к вершинам габаритного контейнера.

Bounding Box

Perpendicular – привязка к перпендикуляром на сплайнах (Splines).

Perpendicular

Tangent – привязка сплайнов к касательным на дугах других сплайнов.

Tangent

Vertex – привязка к точкам.

Vertex

Endpoint – привязка к точкам, находящихся на концах ребер объектов.

Endpoint

Edge/Segment – привязка ко всей длине ребра и любому месту на нем.

Edge/Segment

Midpoint – привязка к середине ребра.

Midpoint

Face – привязка к фейсам.

Face

Center Face – привязка к центру фейса.

Center Face

В разделе Option можно настроить шаг изменения для Angle Snap Toggle и Percent Snap Toggle. Также в этом разделе можно включить функцию привязки к замороженным объектам кнопкой Snap to frozen objects.

Options

Привязки можно комбинировать между различными способами, создавая удобные комбинации. Расположены они так, что к ним есть быстрый доступ и их можно быстро использовать. Как итог, инструмент просто незаменим в повседневной работе и выполняет огромное количество задач.

Освойте профессию визуализатора

Научитесь создавать крутые рендеры, панорамы 360, виртуальные туры и анимационные ролики.

Grid and snap settings где находится в 3д макс

Работа над любым проектом всегда начинается с подготовки сцены. Под подготовкой в данном случае понимается настройка еди ниц измерения и шага сетки.

Настройка единиц измерения

Изначально работа в 3ds Max происходит с использованием дюймов в качестве основной единицы измерения. Конечно же, нас это не устроит при моделировании, поэтому мы должны активизи ровать метрическую систему измерения.

    В выпадающем меню Customize (Изменить) выберите пункт Units Setup (Настройка единиц измерения) (рис. 1.1).

Рис. 1.1. Пункт Units Setup

Рис. 1.2. Пункт Metric

Рис. 1.3. Пункт Centimeters

Настройка шага сетки

Ориентация в пустом трехмерном пространстве происходит за счет сетки, которую мы видим во всех окнах проекций. Но при этом нам неизвестен шаг сетки — количество единиц измерения в одном делении. Для того чтобы узнать шаг сетки, посмотрите на надпись «Grid = …» в нижней части интерфейса программы (рис. 1.1).

Рис. 1.4. Указатель шага сетки

Данный параметр отображает шаг сетки. Скорее всего, после перехода на метрическую систему шаг сетки у вас равен 25,4 см. Разумеется, такой шаг неудобен при работе, поэтому нам необхо димо его настроить.

    В выпадающем меню Customize (Изменить) выберите пункт Grid and Snap Settings (Настройка сетки и привязки) (рис. 1.5).

Рис. 1.5. Пункт Grid and Snaps

Рис. 1.6. Закладка Исходная сетка

Сохранение проекта и сцены

Сцена, то есть то, что мы видим в окнах проекций, и проект это не одно и то же. Сцена является частью проекта. Проект вклю чает в себя сцену, планы, чертежи будущего помещения, все исполь зуемые текстуры и остальные материалы, которые как-либо были задействованы при работе над интерьером. Как правило, для каждого отдельного проекта мы создаем от дельную папку, где хранятся все файлы.

  1. Где-либо у себя в компьютере создайте папку и назовите ее Project01. Она будет содержать в себе все необходимое для работы над нашим интерьером.
  2. Вернитесь в 3ds Max и в выпадающем меню File (Файл) вы берите пункт Save As… (Сохранить как…) (рис. 17).

Рис. 1.7. Пункт Сохранить как

Grid snapping

Unity provides a visual grid in the Editor’s Scene A Scene contains the environments and menus of your game. Think of each unique Scene file as a unique level. In each Scene, you place your environments, obstacles, and decorations, essentially designing and building your game in pieces. More info
See in Glossary view
window, which can help precisely align GameObjects The fundamental object in Unity scenes, which can represent characters, props, scenery, cameras, waypoints, and more. A GameObject’s functionality is defined by the Components attached to it. More info
See in Glossary by snapping (moving) them to the nearest grid location.

The same view displaying the grid lines along the x, y, and z axes

You can snap a GameObject to a grid projected along the X, Y, or Z axes in several ways:

  • Align selected GameObjects to the nearest grid point.
  • Turn on grid snapping while you move, rotate, or scale a GameObject.

You can also transform a GameObject in increments without aligning it with the gridlines. If you need to change how much you are moving, rotating, or scaling, you can change the increment snap values.

By default, the grid is hidden, but you can make it visible and change which axis it appears along. You can customize the grid in appearance and behavior by changing the following:

  • The size of the grid (adjust the distance between the lines).
  • The color of the grid lines themselves.
  • How transparent or opaque the grid lines appear.

Many of these actions support keyboard shortcuts. You can see which key combinations are assigned to these actions and use the Shortcuts Manager to customize them.

Grid and Snap toolbar Overlay

Grid and Snap toolbar Overlay

Icon Actions
Grid visibility Toggle grid on or off
Change grid axis
Change grid opacity
Move grid to gizmo handle or back to origin
Grid snapping Toggle grid snapping on or off
Change grid size
Align a GameObject to an axis
Snap increment Change the default increment snap values

Note: The settings on the Grid and Snap Overlay are global to all Scene views An interactive view into the world you are creating. You use the Scene View to select and position scenery, characters, cameras, lights, and all other types of Game Object. More info
See in Glossary .

Align, snap, and incremental movements

This section provides information on how to perform these actions:

  • Aligning (pushing) to the grid
  • Activating auto-snapping
  • Moving, rotating, and scaling in increments

Align (push) to the grid

You can align a GameObject to either the closest grid point on a single axis, or on all axes at once.

To align a GameObject to the closest point on a grid for a specific axis:

  1. In the Grid and Snap Overlays toolbar A row of buttons and basic controls at the top of the Unity Editor that allows you to interact with the Editor in various ways (e.g. scaling, translation). More info
    See in Glossary , open the grid snapping drop-down menu ().
  2. In the Align Selected section, click the X, Y, or Z button that matches the axis you want to push to. Align Selection to Grid section of the Grid and Snap window

To align a GameObject on all axes at once:

  1. Select the GameObject(s) you want to align to the grid.
  2. Use the Ctrl+\ (Windows) or Cmd+\ (macOS) shortcut to push the GameObject(s) onto the grids on all axes. Alternatively, from the Grid and Snap Overlays toolbar, open the grid visibility drop-down menu () and in the Align Selected section, click All Axes.

Activate auto-snapping

To turn on automatic snapping to the grid:

  1. Activate the Move tool and make sure the handle orientation in the Tool Settings Overlay is set to Global ().
  2. Click the grid snapping icon () in the Grid and Snap toolbar Overlay. The icon is blue when activated.

When you enable automatic grid snapping, the Move, Rotate, and Scale transform tools snap the selected GameObject(s) to the grid along the active gizmo A graphic overlay associated with a GameObject in a Scene, and displayed in the Scene View. Built-in scene tools such as the move tool are Gizmos, and you can create custom Gizmos using textures or scripting. Some Gizmos are only drawn when the GameObject is selected, while other Gizmos are drawn by the Editor regardless of which GameObjects are selected. More info
See in Glossary axis. If you need the GameObject to move in smaller increments, you can also transform it incrementally.

Move, rotate, and scale in increments

To move, rotate, or scale by increment snap values:

  • Hold down the Control key (Windows) or Command key (macOS) while using one of the transform gizmos.

To change the default increment snap values:

  1. From the Grid and Snap Overlays toolbar, open the snap increment drop-down menu ().
  2. The Increment Snap section contains several properties that let you set the same value for all axes or different values: Increment Snap section of the Grid and Snap windowMove: With the link icon selected, enter a uniform increment snap value for all axes, or unlink the axes and set different increment snap values in the X, Y, and Z axis properties. Rotate: Enter a rotation increment value in degrees. Scale: Enter a scale increment value as a scale factor. For example, if the Scale value is 2, the selected GameObject will scale at an increment of twice its original size.

Customize the grid

This section provides information on customizing the following:

  • Show and hide grid lines
  • Change the axis where the grid appears
  • Resize the grid
  • Change the default color of the grid lines
  • Change the opacity of the grid
  • Move the grid to the handle of a GameObject
  • Reset values and settings to default

Show and hide grid lines

Toggle grid visibility by clicking the grid visibility icon () on the Grid and Snap Overlay toolbar to display or hide the grid on any axis (X, Y, Z). If you are in orthographic mode (Iso), Unity chooses the view.

The grid appears in the Scene view window when you click the grid visibility button

Change the axis where the grid appears

To change which axis the grid appears on:

  1. From the Grid and Snap Overlays toolbar, open the grid visibility drop-down menu ().
  2. From the Grid Plane section, select the axis you want to appear. The Grid Axis section under the grid visibility drop-down menu

Resize the grid

You can set the size of the grid lines that display in the Scene view window. The size of the grid affects how your grid looks and how your GameObjects automatically snap to the grid, but doesn’t affect how your GameObjects move, rotate, or scale in increments.

If you set a size for all axes at once, a uniform, square-based, grid displays. However, you can also use different values on any of the three axes to display a non-uniform, rectangular-based, grid. By default, the grid is set to a uniform distance of 1 on all axes.

To resize the grid:

  1. In the Grid and Snapoverlay, select the arrow next to the Grid Snapping button to open the Grid Snapping menu.
  2. To enter a uniform value for the grid size and make all grid lines the same length:
    1. Select the link icon in the Size property.
    2. Enter a value for the X property to set the size of the grid lines on all axes.
    1. Make sure that the link icon in the Size property is not selected.
    2. Enter a value for the X, Y, and Z properties to set the size of the grid lines on each axis.

    Tip: Use these keyboard shortcuts to increase or decrease the size of the grid:

    Change the default color of the grid lines

    To change the color of the visible grid lines in the Scene view window:

    The grid preference properties on the Preferences page

    1. Open the Preferences window.
    2. Click on the Colors category from the list to see the Colors page.
    3. Select a new color using the Grid property’s color picker.

    Change the opacity of the grid

    If the grid lines are too light or too dark, you can adjust them:

    1. From the Grid and Snap Overlays toolbar, open the grid visibility drop-down menu ().
    2. Adjust the Opacity using the slider. Adjust opacity in the grid visibility drop-down menu

    Move the grid to the handle of a GameObject

    From the grid visibility drop-down menu () in the Grid and Snap Overlay toolbar, use the Move To section to move the grid to the handle of the selected GameObject (Handle) or back to the default position (Origin).

    Reset values and settings to default

    To reset the grid axis and opacity settings to their defaults:

    1. From the Grid and Snap Overlays toolbar, open the grid visibility drop-down menu ().
    2. Click the More menu (⋮) and then click Reset.

    To reset the size of the grid to the default:

    1. From the Grid and Snap Overlays toolbar, open the grid snapping drop-down menu ().
    2. Click the More menu (⋮) and then click Reset.

    To reset the increment snap values to the default:

    1. From the Grid and Snap Overlays toolbar, open the snap increment drop-down menu ().
    2. Click the More menu (⋮) and then click Reset. Only the values under the Increment Snap section return to their original default values.

    Shortcut defaults

    You can perform the following actions with these default Unity shortcuts:

    Action Default shortcut
    Increase Grid Size Ctrl+] (Windows) or
    Command+] (macOS)
    Decrease Grid Size Ctrl+[ (Windows) or
    Command+[ (macOS)
    Push to Grid (Align Selection to Grid) Ctrl+\ (Windows) or
    Command+\ (macOS)
    Reset Grid (no shortcut by default)

    To change these default keyboard shortcuts, use the Shortcuts Manager.

    • Native grid improvements updated in 2019.3 NewIn20193
    • Grid and snap moved to Overlays toolbar updated in 2021.2 NewIn20212

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *